Att skriva feelgood

Av | maj 14, 2022

Den 15 maj medverkar jag på Majornas Bokmässa med min trilogi och håller också en kort föreläsning om att skriva Feelgood. Här nedan kan du läsa vad jag tänker berätta, med reservation för eventuella ändringar. Jag har bara tjugo minuter till mitt förfogande!

Vad innebär begreppet feelgood?

Kanske kan feelgood placeras mitt mellan Harlequin och de romaner där det är författaren och inte förlaget som ska driva försäljningen. Feelgood-genren hade väl liksom kärleksromanen dåligt rykte från början, men har under senare år fått en rejäl upprättelse av storsäljare som exempelvis Jojo Moyes. Skillnaden mellan kärleksromaner, romance och feelgood är ibland hårfin. I den senare behöver dock inte motivvalet vara en romantisk kärlekshistoria även om så ofta är fallet. Feelgood brukar trots sitt namn ofta innehålla en hel del svärta. Slutet behöver inte vara ett rosenskimrande lyckligt sådant, som i sagorna där de lever lyckliga i alla sina dagar, men ska förmedla en positiv känsla och vara hoppingivande.

Vilka ingredienser är viktiga?

  • En historia som berör och som lockar både till leenden och ibland några tårar.
  • Fokus läggs gärna på relationer, allt ifrån vänskap över generationerna till släktrelationer eller passionerade kärlekshistorier.
  • Miljöerna ska vara inbjudande, och locka till läsning. Trädgårdsskötsel, pensionat, eller caféer är populära teman, och gärna vid havet.
  • Vid bokens slut bör huvudkaraktären/karaktärerna ha utvecklats och stärkts via motgångarna.
  • Ofta finns mysdetaljer, som ett husdjur eller något annat intressant.

Alldeles nyligen utkom en bok om just att skriva i genren, ”Skriv feelgood!, av Jenny Fagerlund och Caroline Säfstrand. Den skulle jag kanske ha läst innan jag skrev mitt nya manus … En väldigt matnyttig bok som även beskriver basen i vad det innebär att skriva en bok.

Hur blir det en bok?

En del författare planerar väldigt noga, gör en synopsis, som sammanfattar handlingen, och utgår från den i skrivandet. Andra skriver intuitivt och följer känslan, och får ihop en bok. Jag tillhör den organiserade och planerande typen i mitt skrivande, precis som i livet för övrigt. Apropå organiserande, för att få en struktur som skapar intresse, finns en utmärkt bok på temat, ”Story Engineering” av Larry Brooks. På nätet hittar du läsguider och mer info.

Först behövs en idé, vilken historia vill du berätta? Vilken ska den röda tråden vara? I mitt nya manus är den underliggande essensen en berättelse om hur skuld påverkar livet och om att försonas med sitt förflutna. Men själva handlingen utspelar sig under en måbra-kurs på en fiktiv ö i Göteborgs skärgård.

Hur vill du lägga upp boken? Flera tidsplan eller i kronologisk ordning? Vilka karaktärer ska vara med? Tänk på att de ska ha olika röster, så att de är lätta att skilja åt. Historien ska ha en början, en mitt och ett slut.

En handbok som jag själv hade stor nytta av som blivande författare var ”Tre enkla regler – finns inte” av Elisabet Norin. Hon går igenom grunderna, från hur man skriver citat till den dramaturgiska kurvan. Och lätt att förstå för en nybörjare. Det finns ett otal böcker om skrivande och var och en får hitta sin favorit. Ett tips är att långa dem på biblioteket, och sedan köpa sina favoriter.

Något som ofta påpekas, även i Norins bok, är att för att väcka och behålla läsarnas intresse behöver det finnas med konflikter. men det betyder inte att det måste vara mord och gräl, utan även en inre konflikt inför ett val räknas. Eller en intressemotsättning eller något annat som ställer till huvudbry för karaktärerna. Ha gärna med en hemlighet som avslöjas allt eftersom, utan att vara alltför uppenbar. Inledningen på boken är mycket viktig, för att etablera vad den ska handla om och gärna vad som kan tänkas stå på spel. Man brukar prata om löftet till läsarna, det vill säga vad de kan förvänta sig att det är för slags bok. Många förläggare läser bara de första sidorna, kanske högst trettio, och bestämmer sig för om de tror på manuset eller inte.

När jag läste Kreativt Skrivande på universitet fanns Catrine Tollströms ”Fängsla dina läsare” med som kursbok. Detta till både hennes och min förtjusning eftersom vi känner varandra sedan ett bra tag tillbaka. Valet att ha Catrine som lektör för mitt senaste manus var lätt. Det är viktigt att ta hjälp på vägen. Ha testläsare, gärna någon du inte känner alltför väl. Det finns en bra sida på Facebook: Författare som söker testläsare. Att sedan anlita en välrenommerad lektör är klokt att göra, även om det kostar en slant.

Det finns en massa skrivtekniska saker som kan vara bra att känna till. Jag tror att ju mer grammatiskt rätt din text är och ju mer korrekt vad gäller citat och liknande, ju bättre är det. men en del förläggare hävdar att historien är det viktigaste, resten kan man fixa sedan. Men det är ett nålsöga att ta sig igenom, så jag vill visa mitt manus från dess bästa sida. Ett oumbärligt verktyg är Språkrådets bok ”Svenska skrivregler” och SAOL. Svenska akademins ordlista som du hittar på nätet. Ibland uppfinner man ord som inte finns, eller funderar över ifall de finns, då är SAOL räddaren i nöden.

Till sist några tips till för en levande läsning:

Variera gestaltningen av karaktärerna; vad de gör och hur de gör det – reaktioner, ansiktsuttryck, inre dialog. Visa vad de gör i stället för att skriva ut vilken känsla de har.

Skriv dialogen naturtroget, men inte exakt som man pratar i verkligheten. Många gånger räcker det med ”, sa Sara.”, även om det är frestande att skriva ”sa Sara argt.” Ju färre adverb, som talar om hur karaktären säger något, desto bättre. Det är här gestaltningen kommer in.

Starkare miljöskildringar får du med specifika detaljer, hellre ”en björk” än ”ett träd”, hellre ”en strävhårig tax” än en ”hund”.

Försök få med flera sinnesintryck i texten; lukt, smak, känsel är lätta att glömma bort. Oftast är det lättare att beskriva vad karaktärerna ser eller hör.

Försök få till undertext där personerna säger en sak men egentligen menar något helt annat som gestaltas genom kroppsspråk eller liknande. Även miljön kan hjälpa till med gestaltningen.

Ja, detta ämne kan man som sagt skriva många böcker om! Hoppas du haft glädje av läsningen! Hur utgivningsprocessen går till får jag berätta om en annan gång …

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *